Ból biodra a wybór materaca

10 maja 2024
ból biodra kopia

Materac odgrywa ważną rolę przy występującym bólu bioder.  Często zaczynamy szukać cennych porad, które odpowiedzą na nasze pytania związane z bólem biodra, ale czy kiedyś przyszło nam na myśl, że nieodpowiednio dobrany materac może mieć swoje przysłowiowe “pięć groszy” w bólu?

Na wstępie kilka słów o biodrze. Staw biodrowy w organizmie człowieka przenosi ciężar ciała z tułowia na kończynę dolną. Umożliwiając wykonywanie ruchów nogą.

Przyczyny bólu bioder

Przyczyn bólu biodra może być bardzo wiele. Może to być np. choroba zwyrodnieniowa stawu, choroby o charakterze remuatoidalnym, złamania, zapalenie torebki stawowej stawu biodrowego, nowotwór, uszkodzenie obrąbka stawu biodrowego, zapalenie ścięgien w obrębie biodra lub jałowa martwica kości udowej. Dlatego ważne jest, aby nigdy nie stawiać diagnozy przyczyny na podstawie samego bólu.

Wpływ materaca na ból biodra

Czy materac ma znaczenie na ból biodra ?

Tak, ponieważ zalecane jest używanie materaca, który spowoduje prawidłowe, neutralne ustawienie stawów biodrowych. Pewnie zadajesz sobie teraz pytanie, a jakie jest prawidłowe ustawienie biodra na materacu? Zachęcamy do obejrzenia filmu fizjoterapeuty, który odpowiada na pytania.

Jaki materac na ból biodra?

Najlepszym materacem przy występującym bólu biodra śpiąc w pozycji bocznej będzie materac średniej twardości. Przy miękkim materacu ciało zapadnie się jak widać na poniższej wizualizacji. Dodatkowo miękki materac nie zapewnia dobrego podparcia kręgosłupa, który ułożony jest w nieprawidłowej pozycji.

Twardy materac także nie daje dobrego rozwiązania. Jak widać na poniższej wizualizacji kręgosłup jest dobrze podparty, ale występuje problem z rozłożeniem ciężaru ciała. Występują wtedy punkty kumulacji wagi w pozycji na boku,  zaś głównym miejscem takim będzie biodro, które będąc podrażnione zwiększy swój ból.

Śpiąc na materacu średniej twardości możemy uzyskać kompromis pomiędzy komfortem, a podparciem. Materac średniej twardości rekomendowany jest na ból biodra, dając prawidłowe ułożenie stawu biodrowego, a także redukując punkty kumulacji wagi.

Śpiąc na boku mamy także tendencję do przyjęcia takiej pozycji jak na wizualizacji poniżej.

Ułożenie ciała w takiej pozycji na dłuższy czas powoduje dyskomfort. Górne biodro dostaje silne przywiedzenie, dolne rotuje mocno. Pozycja taka powoduje rotację miednicy, w skutek czego może występować ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Ręka, która jest położona pod głową drętwieje. Dlatego nie powinno się spać w takiej pozycji przy występującym bólu biodra bez względu na używany materac. Zalecana jest pozycja boczna z poduszką między nogami.

Przechodząc do podsumowania najlepiej zadbaj o średnią twardość materaca. Na zapotrzebowanie klientów w swojej ofercie posiadamy materac będący wyrobem medycznym dedykowany właśnie takim osobą!

FAQ: Ból biodra a wybór materaca